Aanbod taalpromotie

Samen met lokale besturen versterken we sportclubs, speelpleinwerkingen, verenigingen, cultuur- en gemeenschapscentra, bibliotheken, scholen ... Dat doen we o.a. via workshops en ondersteuningstrajecten op vraag en op maat van lokale besturen, verenigingen en organisaties. We ontwikkelen ook methodieken, tips en materialen waarmee ze zelf aan de slag kunnen.

  • Wedstrijd creatieve schrijfworkshops voor de tweede graad

    Leerlingen met plezier aan het schrijven krijgen? Niet altijd een gemakkelijke opdracht. Leerlingen ervaren schrijven als ‘iets moeilijks’. En terecht, schrijven is één van de meest complexe vaardigheden om te ontwikkelen. Win 2 creatieve schrijfworkshops voor leerlingen van de tweede graad.

  • Webinar Duidelijke schriftelijke communicatie met ouders

    Als secundaire school communiceer je regelmatig met ouders. Je nodigt ze uit voor een oudercontact of een infoavond, je wil regels en afspraken van de school duiden of je organiseert een eetfestijn en wil hen uitnodigen. Dat is niet altijd een gemakkelijke opdracht. Niet elke ouder begrijpt voldoende Nederlands en is evenveel vertrouwd met de werking van de school.

  • Hoe goed ken je het talenprofiel van je leerlingen?

    Nederlands is de onderwijstaal van de leerlingen, dat hebben ze allemaal gemeen. Maar weet je ook welke andere talen je leerlingen nog spreken? Weet je welke taal ze het liefst spreken, in welke taal of talen ze hun vrije tijd spenderen en hoe goed ze zichzelf inschatten in het Nederlands?

  • Tips thuisbetrokkenheid

    Een kind leert veel op school. De leraren helpen een kind in de klas. Ook een ouder kan zijn kind helpen tijdens de schoolcarrière. Informeer ouders in het secundair onderwijs met deze tips.

  • ouder school

    Tips voor een gesprek met een ouder die nog niet veel Nederlands begrijpt en/of spreekt

    Ben jij je bewust van het jargon dat je gebruikt in de communicatie met ouders? Dat is vaak specifiek schooljargon zoals 'remediëren', 'klassenraad', 'leerlingbegeleider' en het zijn ook vaak abstracte woorden zoals 'ontwikkeling', 'attitude', 'taalvaardigheid' ...

  • Peter de Vries

    Lezing ‘Alle ouders betrekken? Ja, dat kan!’

    Wie in het onderwijs werkt, heeft contact met ouders. Hoe bereik je ouders en wat verwacht je van ze? Hoe geef je ouderbetrokkenheid als professional op school vorm?

  • sportstage met oefenkansen Nederlands

    Zet tijdens je sportstage in op oefenkansen Nederlands

    Sportclubs of andere organisaties organiseren in de zomer leuke sportieve stages. Maak van het Nederlands een leuke sport- en speeltaal, ook voor kinderen die de taal nog aan het leren zijn.

  • Webinar 'Hoe ga je om met anderstalige sportbegeleiders?'

    Het is voor sportclubs of sportorganisaties in de Vlaamse Rand niet altijd evident om Nederlandstalige trainers of begeleiders te werven. Daarom benutten ze alsmaar vaker het potentieel van anderstalige geïnteresseerden.

  • Mensen vanop de rug bekeken

    Infosessie De specificiteit van de Vlaamse Rand

    De Vlaamse Rand is een regio met 19 gemeenten. De demografische evoluties gaan er snel en de regio wordt superdivers. Dat brengt uitdagingen met zich mee voor wie in de regio leeft en werkt. Welke evoluties zien we, vanwaar komen ze en wat maakt de Vlaamse Rand zo specifiek?

  • Webinar 'Het Nederlands als clubtaal: waarom en hoe?'

    Leer hoe je op een positieve manier omgaat met meertaligheid in je club én hoe je het Nederlands een volwaardige plaats geeft.

  • Infosessie - Boest je sportclubs in 3 x 30'

    In 3 korte ochtendsessies van 30 minuten krijg je praktische inzichten op het vlak van omgaan met het Nederlands in een taaldiverse sportcontext. Laat je inspireren in hoe jij je clubs kan ondersteunen om het Nederlands in hun werking te bewaken.

  • duidelijk gesproken taal voor secundaire scholen

    Tips duidelijk gesproken taal voor secundaire scholen

    Door je taalgebruik een beetje aan te passen, ben je beter te begrijpen. Zeker in je mondelinge communicatie met ouders die Nederlands aan het leren zijn, is het belangrijk om dat te doen.