Aanbod taalpromotie

Samen met lokale besturen versterken we sportclubs, speelpleinwerkingen, verenigingen, cultuur- en gemeenschapscentra, bibliotheken, scholen ... Dat doen we o.a. via workshops en ondersteuningstrajecten op vraag en op maat van lokale besturen, verenigingen en organisaties. We ontwikkelen ook methodieken, tips en materialen waarmee ze zelf aan de slag kunnen.

  • Webinar 'Hoe ga je om met anderstalige sportbegeleiders?'

    Het is voor sportclubs of sportorganisaties in de Vlaamse Rand niet altijd evident om Nederlandstalige trainers of begeleiders te werven. Daarom benutten ze alsmaar vaker het potentieel van anderstalige geïnteresseerden.

  • Mensen vanop de rug bekeken

    Infosessie De specificiteit van de Vlaamse Rand

    De Vlaamse Rand is een regio met 19 gemeenten. De demografische evoluties gaan er snel en de regio wordt superdivers. Dat brengt uitdagingen met zich mee voor wie in de regio leeft en werkt. Welke evoluties zien we, vanwaar komen ze en wat maakt de Vlaamse Rand zo specifiek?

  • Voeten met daarvoor 5 pijlen in verschillende richtingen

    Online infosessie Taalpromotie en oefenkansen Nederlands

    In deze infosessie leer je meer over hoe wij aan taalpromotie en oefenkansen Nederlands werken en voor welke doelgroepen we dat doen. Je krijgt een beter zicht op de domeinen waarin we werken.

  • copyright David Legrève

    Webinar talige begeleidershouding kinderen en jongeren

    Hoe ga je om met een grote talendiversiteit? Hoe zorg je dat alle kinderen meespelen, ook als taal een drempel is en hoe kan je tijdens het begeleiden van een activiteit taal stimuleren? Leer hoe je van het Nederlands een leuke speeltaal maakt.

  • Speldoos voetbal

    Met deze speldoos leren en oefenen kinderen die nog geen of weinig Nederlands kennen op een speelse manier essentiële woordenschat uit de voetbalclub. Dat kan met het klassieke memory, pictionary en andere spelvormen.

  • samen lezen, ouder en kind

    Tips oefenkansen Nederlands voor kinderen (2,5 tot 12 jaar)

    Ouders spelen een rol in de (meertalige) taalontwikkeling van hun kind. Als een kind Nederlands leert, kan een ouder zorgen dat zijn kind ook buiten de school in contact komt met het Nederlands. Die oefenkansen dragen bij aan een sterkere schooltaal Nederlands. Inspireer ouders met deze tips.

  • Evaluatie kwaliteit

    Je oefenkans verbeteren

    Organiseer of begeleid je een oefenkans Nederlands voor volwassenen? Wil je die oefenkans nog kwaliteitsvoller maken? Ons document om je activiteit te evalueren of te laten observeren helpt je daarbij.

  • Man en vrouw praten op straat

    Tips voor Nederlandstaligen

    Als lokaal bestuur of organisatie kan je ‘anciens’ in je gemeente die Nederlands spreken tips geven. Ze kunnen immers heel wat kleine dingen doen om nieuwkomers in de gemeente en mensen die Nederlands leren te helpen.

  • Domino met boomblaadjes

    Webinar Natuur in de buurt

    Zoek je extramurosactiviteiten voor je cursisten? Wil je een verfrissend en kant-en-klaar lespakket taal en natuur vanaf Threshold 1? Ben je natuurgids en wil je anderstaligen en meertaligen verwonderen over de natuur in hun buurt?

  • Schoolbord met vertalingen van het Engels naar het Nederlands

    Webinar Hoe leren volwassenen Nederlands?

    Kom je weleens in contact met volwassenen voor wie het Nederlands niet de moedertaal is? In dit webinar krijg je informatie over mogelijke drempels die ze ervaren als ze Nederlands leren. We geven ook enkele tips over hoe je als Nederlandstalige kan helpen.

  • talige begeleidershouding

    Workshop Een talige begeleidershouding

    Tijdens vrijetijdsactiviteiten voor kinderen hoor je verschillende talen. Kinderen spelen vaak in hun moedertaal. Dat is een deel van hun identiteit. Met een talige begeleidershouding creëren begeleiders speel- en taalkansen voor alle kinderen.

  • Mensen spelen ganzenbord

    Conversatiestarters

    Er zijn heel wat materialen die je kan gebruiken om gesprekken te voeren in een conversatiegroep of in de NT2-klas. Ze kunnen het gesprek op gang brengen, een ludiek intermezzo zijn in de les of voor een fijne afwisseling zorgen in de normale structuur van je conversatietafel.