Aanbod taalpromotie

Samen met lokale besturen versterken we sportclubs, speelpleinwerkingen, verenigingen, cultuur- en gemeenschapscentra, bibliotheken, scholen ... Dat doen we o.a. via workshops en ondersteuningstrajecten op vraag en op maat van lokale besturen, verenigingen en organisaties. We ontwikkelen ook methodieken, tips en materialen waarmee ze zelf aan de slag kunnen.

  • Evaluatie kwaliteit

    Je oefenkans verbeteren

    Organiseer of begeleid je een oefenkans Nederlands voor volwassenen? Wil je die oefenkans nog kwaliteitsvoller maken? Ons document om je activiteit te evalueren of te laten observeren helpt je daarbij.

  • ouders langs de lijn

    Ouderbetrokkenheid in de sportclub

    Sportclubs doen veel inspanningen om alle ouders te informeren, te bereiken en te betrekken. Elke ouder is betrokken, niet elke ouder participeert. Denk als club na over wat je van ouders verwacht en wat je nodig hebt voor een goede clubwerking.

  • Man en vrouw praten op straat

    Tips voor Nederlandstaligen

    Als lokaal bestuur of organisatie kan je ‘anciens’ in je gemeente die Nederlands spreken tips geven. Ze kunnen immers heel wat kleine dingen doen om nieuwkomers in de gemeente en mensen die Nederlands leren te helpen.

  • 2 mannen zijn samen aan het koken

    Tips warm welkom

    Socioculturele verenigingen zijn vaak op zoek naar nieuwe leden. Volwassenen die Nederlands leren willen graag oefenkansen in het dagelijkse leven. Hoe kan je daar als vereniging op inspelen? En hoe zorg je ervoor dat iedereen die voor het eerst naar een activiteit komt zich welkom voelt?

  • Domino met boomblaadjes

    Webinar Natuur in de buurt

    Zoek je extramurosactiviteiten voor je cursisten? Wil je een verfrissend en kant-en-klaar lespakket taal en natuur vanaf Threshold 1? Ben je natuurgids en wil je anderstaligen en meertaligen verwonderen over de natuur in hun buurt?

  • Mensen vanop de rug bekeken

    Infosessie De specificiteit van de Vlaamse Rand

    De Vlaamse Rand is een regio met 19 gemeenten. De demografische evoluties gaan er snel en de regio wordt superdivers. Dat brengt uitdagingen met zich mee voor wie in de regio leeft en werkt. Welke evoluties zien we, vanwaar komen ze en wat maakt de Vlaamse Rand zo specifiek?

  • tips geschreven taal secundair onderwijs

    Tips duidelijk geschreven taal voor secundaire scholen

    Duidelijke en toegankelijke communicatie zorgt voor beter geïnformeerde ouders en vergroot de kans op een goede samenwerking tussen school, ouders en leerlingen. Met duidelijke taal maak je het alle ouders – ook de Nederlandstalige – gemakkelijker.

  • duidelijk gesproken taal voor secundaire scholen

    Tips duidelijk gesproken taal voor secundaire scholen

    Door je taalgebruik een beetje aan te passen, ben je beter te begrijpen. Zeker in je mondelinge communicatie met ouders die Nederlands aan het leren zijn, is het belangrijk om dat te doen.

  • Tips voor het onthaal van nieuwe leerlingen en hun ouders

    Bereid je voor op de inschrijvingen van nieuwe leerlingen. Betrek ouders van bij het begin, ze zijn een belangrijke partner in de schoolloopbaan van hun kind. Met een goede eerste indruk en duidelijke informatie maak je een positieve start voor de leerling, de ouders en de school.

  • Checklist afvinken

    Checklists duidelijke taal

    Zoek je een houvast als je iets op een duidelijke manier in het Nederlands moet schrijven? Gebruik onze checklists.

  • Mensen praten en lachen in groep

    Conversatiegroepen

    Wij organiseren conversatiegroepen. Dat zijn wekelijkse ‘praatavonden’ voor mensen die al goed Nederlands spreken, maar graag nog wat meer oefenen. We delen graag onze ervaring en werkwijze met jou.

  • Vrouw leest voor aan kinderen

    Cursisten Nederlands lezen voor

    Tijdens workshops ‘voorlezen’ leren volwassen cursisten Nederlands hoe ze op een interactieve en speelse manier kunnen voorlezen aan kleuters. Vóór de workshop bezoeken de cursisten de plaatselijke bibliotheek. Ze leren zo de werking van de bib (beter) kennen. Na de workshop lezen de cursisten een verhaal voor aan kleuters uit een plaatselijke kleuterklas. Idealiter spreid je dit voorleesproject over 3 lesmomenten.