Aanbod taalpromotie

Samen met lokale besturen versterken we sportclubs, speelpleinwerkingen, verenigingen, cultuur- en gemeenschapscentra, bibliotheken, scholen ... Dat doen we o.a. via workshops en ondersteuningstrajecten op vraag en op maat van lokale besturen, verenigingen en organisaties. We ontwikkelen ook methodieken, tips en materialen waarmee ze zelf aan de slag kunnen.

  • Man en vrouw praten op straat

    Tips voor Nederlandstaligen

    Als lokaal bestuur of organisatie kan je ‘anciens’ in je gemeente die Nederlands spreken tips geven. Ze kunnen immers heel wat kleine dingen doen om nieuwkomers in de gemeente en mensen die Nederlands leren te helpen.

  • talige begeleidershouding

    Workshop Een talige begeleidershouding

    Tijdens vrijetijdsactiviteiten voor kinderen hoor je verschillende talen. Kinderen spelen vaak in hun moedertaal. Dat is een deel van hun identiteit. Met een talige begeleidershouding creëren begeleiders speel- en taalkansen voor alle kinderen.

  • Mensen spelen ganzenbord

    Conversatiestarters

    Er zijn heel wat materialen die je kan gebruiken om gesprekken te voeren in een conversatiegroep of in de NT2-klas. Ze kunnen het gesprek op gang brengen, een ludiek intermezzo zijn in de les of voor een fijne afwisseling zorgen in de normale structuur van je conversatietafel.

  • jeugdwerkcafé

    Jeugdwerkcafé

    Sommige lokale jeugdverenigingen bereiken al een divers publiek. Andere zoeken manieren om een divers publiek aan te trekken.

  • visietekst

    Visietekst 'oefenkansen kinderen, tieners en jongeren'

    In een snel evoluerende regio als de Vlaamse Rand komen taalkansen in de vrije tijd niet altijd vanzelf. Er zijn gerichte keuzes en acties nodig om tot kwalitatieve oefenkansen Nederlands te komen. Wij ondersteunen lokale besturen en vrijetijdspartners om die gerichte keuzes te maken.

  • Vrouw leest voor aan kinderen

    Cursisten Nederlands lezen voor

    Tijdens workshops ‘voorlezen’ leren volwassen cursisten Nederlands hoe ze op een interactieve en speelse manier kunnen voorlezen aan kleuters. Vóór de workshop bezoeken de cursisten de plaatselijke bibliotheek. Ze leren zo de werking van de bib (beter) kennen. Na de workshop lezen de cursisten een verhaal voor aan kleuters uit een plaatselijke kleuterklas. Idealiter spreid je dit voorleesproject over 3 lesmomenten.

  • Twee vrouwen bespreken een partituur

    Workshop warm welkom

    Nederlandstaligen spelen een grote rol in het integratieproces van anderstaligen. Dat is ook zo voor wie actief is in het verenigingsleven. In onze workshop leer je hoe je nieuwe mensen hartelijk welkom kan heten, en waar je op kan letten als de nieuwelingen een andere moedertaal dan het Nederlands hebben.

  • Speldoos vrije tijd

    Met deze speldoos leren en oefenen kinderen die nog geen of weinig Nederlands kennen op een speelse manier woorden, via het klassieke memory, pictionary en andere spelvormen.

  • Man leest in het kookboek Cuisine Mundial

    Kookboek 'Cuisine Mundial'

    Voor de 5e verjaardag van Cuisine Mundial maakten GC de Kam en enkele verenigingen een kookboek in eenvoudig Nederlands.

  • Twee vrouwen praten met elkaar

    Taaliconen

    Met taaliconen toon je aan je bezoekers dat ze welkom zijn op je activiteiten. Ze weten met de iconen meteen ook hoeveel Nederlands ze moeten kennen om op een comfortabele manier te kunnen volgen.

  • Mensen kijken omhoog naar een scherm

    Kennismaking met het cultuurcentrum

    Tijdens een zoektocht maken cursisten Nederlands kennis met het cultuur- of gemeenschapscentrum. In groep leggen ze een parcours af en voeren ze eenvoudige opdrachten uit, aangepast aan hun taalniveau.

  • Hand schrijft in een schrift

    Workshop duidelijk geschreven taal

    De tips in de workshop ‘duidelijk geschreven taal’ helpen je om je teksten verstaanbaar te maken voor iedereen. Richt je je in je communicatie ook naar anderstaligen? Dan geven we je wat uitleg over het leerproces van mensen die Nederlands leren.