Aanbod taalpromotie

Samen met lokale besturen versterken we sportclubs, speelpleinwerkingen, verenigingen, cultuur- en gemeenschapscentra, bibliotheken, scholen ... Dat doen we o.a. via workshops en ondersteuningstrajecten op vraag en op maat van lokale besturen, verenigingen en organisaties. We ontwikkelen ook methodieken, tips en materialen waarmee ze zelf aan de slag kunnen.

  • Evaluatie kwaliteit

    Je oefenkans verbeteren

    Organiseer of begeleid je een oefenkans Nederlands voor volwassenen? Wil je die oefenkans nog kwaliteitsvoller maken? Ons document om je activiteit te evalueren of te laten observeren helpt je daarbij.

  • Man en vrouw praten op straat

    Tips voor Nederlandstaligen

    Als lokaal bestuur of organisatie kan je ‘anciens’ in je gemeente die Nederlands spreken tips geven. Ze kunnen immers heel wat kleine dingen doen om nieuwkomers in de gemeente en mensen die Nederlands leren te helpen.

  • talige begeleidershouding

    Workshop Een talige begeleidershouding

    Tijdens vrijetijdsactiviteiten voor kinderen hoor je verschillende talen. Kinderen spelen vaak in hun moedertaal. Dat is een deel van hun identiteit. Met een talige begeleidershouding creëren begeleiders speel- en taalkansen voor alle kinderen.

  • Workshop 'Leerlingen sterker maken in je praktijkvak en de vaktaal'

    Workshop Leerlingen sterker maken in je praktijkvak en de vaktaal

    Begrijpen je leerlingen soms niet wat je bedoelt? Herhaal je vaak hetzelfde in je klas en zie je weinig resultaat? Wil je efficiënter lesgeven en je leerlingen actiever betrekken? Schrijf je dan in voor deze workshop.

  • Vorming taalontwikkeling

    Workshop Taalontwikkeling stimuleren en evalueren bij ex-OKAN-leerlingen of zwaktaalvaardige leerlingen

    In deze workshop zoomen we specifiek in op hoe leraren ex-OKAN-leerlingen en anderstalige leerlingen die moeite hebben met het leren van het Nederlands kunnen stimuleren in hun taalontwikkeling. We staan ook stil bij het omgaan met de thuistalen van de leerlingen en hoe leraren de taalontwikkeling van die leerlingen zo goed mogelijk kunnen opvolgen.

  • Mensen spelen ganzenbord

    Conversatiestarters

    Er zijn heel wat materialen die je kan gebruiken om gesprekken te voeren in een conversatiegroep of in de NT2-klas. Ze kunnen het gesprek op gang brengen, een ludiek intermezzo zijn in de les of voor een fijne afwisseling zorgen in de normale structuur van je conversatietafel.

  • visietekst

    Visietekst 'oefenkansen kinderen, tieners en jongeren'

    In een snel evoluerende regio als de Vlaamse Rand komen taalkansen in de vrije tijd niet altijd vanzelf. Er zijn gerichte keuzes en acties nodig om tot kwalitatieve oefenkansen Nederlands te komen. Wij ondersteunen lokale besturen en vrijetijdspartners om die gerichte keuzes te maken.

  • Traject taalbeleidsexpert

    Hoe zorg je ervoor dat je schooltaalbeleid in de Vlaamse Rand écht impact heeft op de taalontwikkeling van leerlingen? Hoe kan je het taalbeleid van de school versterken? Hoe overtuig je je collega’s van het belang van een taalbeleid?

  • Cursisten spelen spel

    Spel de Marktkramers

    De Marktkramers is een spel om de spreekdurf van tieners en volwassenen die Nederlands leren (vanaf richtgraad 1.2 of A2 Waystage) te vergroten. Het is een groepsspel in twee delen.

  • Mensen zitten aan tafel en praten

    Workshop oefenkansen

    In deze workshop overlopen we samen met de deelnemers nuttige tips om een oefenkans Nederlands kwaliteitsvol en toch plezierig te maken. De deelnemers maken kennis met verschillende methodieken en materialen.

  • 2 mensen aan loket

    Vertaalwoordenboekje

    Het vertaalwoordenboekje ‘Jouw vragen ondertiteld’ helpt anderstalige nieuwkomers in hun eerste contacten met het lokale bestuur.

  • Speldoos vrije tijd

    Met deze speldoos leren en oefenen kinderen die nog geen of weinig Nederlands kennen op een speelse manier woorden, via het klassieke memory, pictionary en andere spelvormen.