Onderwijs
De talendiversiteit in het onderwijs in de Vlaamse Rand neemt snel toe. We verzamelden de noden uit het basisonderwijs. Sinds begin 2022 ondersteunen we in opdracht van de minister bevoegd voor Randbeleid, Ben Weyts, secundaire scholen in de Vlaamse Rand en Halle. We werken met scholen en partners aan taalbeleid, ouderbeleid en oefenkansen Nederlands buiten de klas.

Ondersteuning op maat
Samen met een schoolondersteuner bepaalt de school waarop ze prioritair wil inzetten en welke ondersteuning ze wil. De schoolondersteuner werkt nauw samen met het taalbeleidsteam en op het tempo van het schoolteam.
Wil je meer weten? Wil je ondersteuning aanvragen? Weet je niet goed op welk thema je wil inzetten?

Vormingsaanbod
Leerkrachten, directies en andere medewerkers van secundaire scholen in het arrondissement Halle-Vilvoorde kunnen gratis deelnemen aan een open vormingsaanbod. Dat aanbod bestaat uit workshops, webinars, collegagroepen, lezingen, informele kennismakings- en ontmoetingsmomenten ...

Tips en materialen
Er zijn tips rond verschillende thema's: taalafspraken maken met ouders, ouderbetrokkenheid, oefenkansen Nederlands voor tieners, het onthaal van nieuwe leerlingen en hun ouders, je leerlingen met plezier aan het schrijven krijgen ...
Je kan gratis folders met tips voor ouders bestellen of aan de slag met andere concrete hulpmiddelen: een checklist duidelijke taal, een voorbeeldbrief van een oudercontact in duidelijke taal ...

Nieuwsbrief
Een 4-tal keer per jaar versturen we een nieuwsbrief. Daarmee houden we je op de hoogte van het ondersteuningsproject van het secundair onderwijs in de Rand en Halle. We kondigen het open vormingsaanbod aan, delen inspirerende materialen, zetten goede praktijken in de kijker, kijken over het muurtje bij collega’s …

Noden van de scholen
In 2022 voerden we uitgebreide gesprekken met de directie en leerkrachten van 9 secundaire scholen in de Vlaamse Rand en Halle. Zo brachten we de signalen, noden en vragen met betrekking tot de talendiversiteit in de scholen in kaart. Om een waarheidsgetrouw beeld te krijgen, hielden we rekening met de geografische spreiding, de netten, de SES-indicatoren en de studierichtingen.