Collegagroep 'Boest je speelplaats'
Een speelplaats is een fysieke plek op een school waar leerlingen elkaar ontmoeten tussen de lestijden. Het lijkt misschien niet bijzonder wat daar gebeurt en toch is die plek van onmisbare waarde voor een goed functionerende en kwalitatieve school. Er liggen tal van leer- en ontplooiingskansen voor de leerlingen. Zo kan de speelplaats voor leerlingen bijv. ook een oefenplek voor het Nederlands zijn, al gaat dat niet overal vanzelf.
Datum
- do 06 november 2025, 12:00–13:00 Inschrijven

Wat houdt deze collegagroep in?
Wil je als school werk maken van je speelplaats?
Wil je acties ondernemen om je speelplaats breder te benutten?
Ben je benieuwd hoe andere scholen dit aanpakken?
Sluit je dan aan bij onze collegagroep ‘Boest je speelplaats’. Je krijgt informatie en inspiratie, je bezoekt een andere speelplaats en wisselt hierover uit.

Voor wie en wanneer?
Voor wie? Een collegagroep voor medewerkers van scholen (leerkrachten, beleidsmedewerkers, leerlingbegeleiders, directeurs, medewerkers secretariaat,…) die graag eens over het muurtje kijken om te zien hoe andere scholen hun speelplaats ‘organiseren’.
Wanneer? 2 online bijeenkomsten en 1 bezoek aan een andere school naar keuze
- Donderdag 6 november 2025 online via Teams
- Van 12.00 uur tot 13.00 uur
- Kennismaking – uitleg opdracht – kijkwijzer speelplaats
- Tussen beide data bezoek je de speelplaats van een andere school naar keuze.
- Donderdag 11 december 2025 online via Teams
- Van 12.00 uur tot 13.30 uur
- Uitwisselen en ervaringen delen
Inschrijven? Deelnemen is gratis. Max. 3 deelnemers per school. Inschrijven is verplicht en kan tot en met vrijdag 24 oktober 2025.
‘Ik kreeg hier een heel positief gevoel bij. Ik had dit al moeten doen tijdens mijn opleiding!’
‘Ik heb veel inspiratie opgedaan. Dat zorgt natuurlijk niet meteen voor verandering op mijn school, maar ik ga wel een aantal gesprekken aan.’
‘Het was verrijkend om eens een speelplaats te bezoeken van een andere school. Het is enerzijds heel leerrijk, anderzijds ook geruststellend dat andere scholen soms ook nog zoekend zijn in een goed speelplaatsbeleid’