Jeugd
Steeds meer kinderen, tieners en jongeren in de Vlaamse Rand hebben niet het Nederlands als thuistaal. Zij leren en oefenen Nederlands op school. Onderzoek toont aan dat ook taalkansen buiten de school hun Nederlands versterken.

Vrijetijdsparticipatie jeugd
De Vlaamse Rand is een bijzonder jonge regio, er is procentueel meer jeugd aanwezig dan in de rest van Vlaanderen. De jonge bevolking is ook superdivers. In 2021 verzamelde vzw 'de Rand' noden, signalen en uitdagingen met betrekking tot vrijetijdsparticipatie van kinderen, tieners en jongeren, meer bepaald het jeugd(werk)aanbod in de Vlaamse Rand. In het rapport lees je ook suggesties voor mogelijke acties die inzetten op een divers en toegankelijk vrijetijdsaanbod, inclusief jeugdwerk en maximale participatie van kinderen, tieners en jongeren.
Lees ook het 6-puntenplan voor verhoogde participatie in de vrije tijd op maat van de Vlaamse Rand als output van beleidsvoorbereidende adviesgroepen die samenkwamen in 2024.

Visietekst en handleiding
In een uitdagende en snel evoluerende regio als de Vlaamse Rand komen taalkansen in de vrije tijd niet altijd vanzelf. Gerichte keuzes en acties zijn nodig. Wij ondersteunen lokale besturen en vrijetijdspartners om gerichte keuzes voor kwalitatieve oefenkansen Nederlands in de vrije tijd te maken. In de visietekst lees je meer over hoe wij naar de uitdagingen kijken. De handleiding biedt inspiratie om lokaal aan de slag te gaan met partners en werk te maken van een integrale aanpak.
De visietekst kwam tot stand i.s.m. lokale besturen en in overleg met partners die in de Vlaamse Rand actief zijn op het terrein.

Ondersteuning op maat
Het Nederlands is behalve de schooltaal ook een speeltaal. In de vrije tijd liggen veel spontane en speelse oefenkansen. Het is dan ook belangrijk om het Nederlands te versterken in de scholen én - op een impliciete manier - in de vrije tijd. Een lokaal bestuur heeft de regierol over dat vrijetijdsaanbod. In dialoog met een lokaal bestuur ondersteunen wij vrijetijdswerkingen. We doen dat op vraag, op maat en op het tempo van de vrijwilligers of begeleiders. Zo’n ondersteuning kan via workshops, coaching, procesbegeleiding in bijvoorbeeld een speelpleinwerking, taalstage, sportkamp, creatief atelier, buitenschoolse opvang …