Jeugd

Steeds meer kinderen, tieners en jongeren in de Vlaamse Rand hebben niet het Nederlands als thuistaal. Zij leren en oefenen Nederlands op school. Onderzoek toont aan dat ook taalkansen buiten de school hun Nederlands versterken.

vooronderzoek jeugd

Vrijetijdsparticipatie jeugd

De Vlaamse Rand is een bijzonder jonge regio, er is procentueel meer jeugd aanwezig dan in de rest van Vlaanderen. De jonge bevolking is ook superdivers. In 2021 verzamelde vzw 'de Rand' noden, signalen en uitdagingen met betrekking tot vrijetijdsparticipatie van kinderen, tieners en jongeren, meer bepaald het jeugd(werk)aanbod in de Vlaamse Rand. In het rapport lees je ook suggesties voor mogelijke acties die inzetten op een divers en toegankelijk vrijetijdsaanbod, inclusief jeugdwerk en maximale participatie van kinderen, tieners en jongeren.

Lees ook het 6-puntenplan voor verhoogde participatie in de vrije tijd op maat van de Vlaamse Rand als output van beleidsvoorbereidende adviesgroepen die samenkwamen in 2024.

visietekst kinderen vrije tijd

Visietekst en handleiding

In een uitdagende en snel evoluerende regio als de Vlaamse Rand komen taalkansen in de vrije tijd niet altijd vanzelf. Gerichte keuzes en acties zijn nodig. Wij ondersteunen lokale besturen en vrijetijdspartners om gerichte keuzes voor kwalitatieve oefenkansen Nederlands in de vrije tijd te maken. In de visietekst lees je meer over hoe wij naar de uitdagingen kijken. De handleiding biedt inspiratie om lokaal aan de slag te gaan met partners en werk te maken van een integrale aanpak.


De visietekst kwam tot stand i.s.m. lokale besturen en in overleg met partners die in de Vlaamse Rand actief zijn op het terrein.

Ondersteuning op maat

Het Nederlands is behalve de schooltaal ook een speeltaal. In de vrije tijd liggen veel spontane en speelse oefenkansen. Het is dan ook belangrijk om het Nederlands te versterken in de scholen én - op een impliciete manier - in de vrije tijd. Een lokaal bestuur heeft de regierol over dat vrijetijdsaanbod. In dialoog met een lokaal bestuur ondersteunen wij vrijetijdswerkingen. We doen dat op vraag, op maat en op het tempo van de vrijwilligers of begeleiders. Zo’n ondersteuning kan via workshops, coaching, procesbegeleiding in bijvoorbeeld een speelpleinwerking, taalstage, sportkamp, creatief atelier, buitenschoolse opvang …

Aanbod

  • Video's taalkansen Nederlands in de vrije tijd van kinderen en jongeren

    Video's taalkansen Nederlands in de vrije tijd van kinderen en jongeren

    Vrijetijdsactiviteiten bieden een natuurlijke en speelse leeromgeving waarin kinderen en jongeren taal gebruiken zonder de druk van een klaslokaal. Om jeugdwerkers en andere aanbieders te ondersteunen, ontwikkelden Komaf en vzw ‘de Rand’ een reeks korte inspiratievideo's die taalkansen tonen in diverse jeugdwerkcontexten (speelplein, jeugdbeweging, buurt- en jeugdhuis). Animatoren, leid(st)ers en jeugdwerkers vertellen hoe zij aan de slag gaan met taalkansen. Met de info uit deze video's maken begeleiders zich de 'talige begeleidershouding' eigen.

  • jeugdwerkcafé

    Quiz over taal en diversiteit in je werking

    Wil je begeleiders van vrijetijdsinitiatieven voor kinderen, tieners en jongeren aanzetten om na te denken over de toegankelijkheid van hun werking? Informeer ze via een interactieve quiz.

  • samen lezen, ouder en kind

    Tips oefenkansen Nederlands voor kinderen (2,5 tot 12 jaar)

    Ouders spelen een rol in de (meertalige) taalontwikkeling van hun kind. Als een kind Nederlands leert, kan een ouder zorgen dat zijn kind ook buiten de school in contact komt met het Nederlands. Die oefenkansen dragen bij aan een sterkere schooltaal Nederlands. Inspireer ouders met deze tips.

Projecten

  • Week van het Nederlands

    De Week van het Nederlands is een samenwerking tussen de Taalunie en het Vlaams-Nederlands Huis deBuren. Samen met verschillende partners zetten ze de veelzijdigheid van het Nederlands in de kijker.

  • regionaal overleg

    Bovenlokaal overleg over taalkansen Nederlands

    Wij faciliteren - vaak samen met andere partners - bovenlokaal overleg over oefen- en gebruikskansen Nederlands voor kinderen, tieners, jongeren en volwassenen.

  • Lezen met Klasse

    Lezen met Klasse

    Dankzij het regioproject Lezen met Klasse hebben 18 scholen zich 2 jaar ingezet om kwaliteitsvolle leesomgevingen te creëren in en rond hun school. Het stimuleren van de leesmotivatie en de leesvaardigheid van leerlingen stond daarbij centraal.