Heerlijk Helder

Wij doen mee met 'Heerlijk Helder' van de Vlaamse overheid. Het basisidee van Heerlijk Helder is dat elke burger, elke medewerker en elke organisatie van de Vlaamse overheid beter wordt van heerlijk heldere taal.

Logo Heerlijk Helder

Heerlijk Helder?

In het voorjaar van 2015 stuurden luisteraars van het Radio 1-programma Hautekiet massaal veel voorbeelden van onduidelijke taal in. Een panel van taalexperts gaf bedrijven en organisaties advies om hun communicatie te verbeteren. #HeerlijkHelder werd een begrip. De campagne kreeg in 2015 ook de Wablieftprijs voor duidelijke taal.

In 2017 lanceerde de Vlaamse overheid de Heerlijk Heldercampagne, om heldere taal te promoten.

Pijl in de roos

Gezamenlijk doel

Ook wij vinden het belangrijk om 'duidelijk Nederlands' of 'heldere taal' te gebruiken. We werken dus enthousiast mee aan de doelstellingen van de Heerlijk Heldercampagne.

In 2021-2023 werken alle organisaties van de Vlaamse overheid aan één gezamenlijke doelstelling: de kwaliteit van standaardbrieven en standaardmails voor externe communicatie verbeteren.

Wij herschreven de afgelopen maanden 6 standaardmails. Interne collega's en testpersonen uit verenigingen en NT2-klassen hielpen ons daarbij.