vzw 'de Rand' Taalpromotie

Oproep: taalkansen Nederlands in de buitenschoolse kinderopvang

14/02/25

Ook in de buitenschoolse opvang (BKO) liggen veel taalkansen Nederlands. Daarom bieden we organisatoren en begeleiders gratis ondersteuning op het vlak van taalstimulering. Interesse? Lees dan verder en dien voor 17 maart je aanvraag in.

BKO Spinibo Asse

Speelse taalkansen in de vrije tijd zijn een noodzakelijke aanvulling op de leerkansen die kinderen krijgen op school. Het BOA-decreet spreekt een aantal verwachtingen uit in functie van taalstimulering Nederlands. Vzw 'de Rand' biedt buitenschoolse kinderopvanginitiatieven (BKO) uit de Vlaamse Rand de kans om hier in 2025 mee aan de slag te gaan. We komen naar je toe en ondersteunen je op de werkvloer. Dien je aanvraag uiterlijk op 17 maart in. Samen geven we kinderen de (taal)kansen die ze verdienen.

Welke gratis ondersteuning kan je aanvragen?

  • Een eenmalige workshop over talig begeleiden en een taalrijke omgeving in een BKO-initiatief (buitenschoolse kinderopvang):
    • De workshop duurt een dagdeel (3 uur).
    • Het doelpubliek zijn begeleiders, pedagogische coaches, BKO/BOA-verantwoordelijken, het lokaal bestuur en partners.
  • Een traject over talig begeleiden en een taalrijke omgeving in een BKO-initiatief:
    • Een traject bestaat uit 5 contactmomenten van een dagdeel (3 uur) ter plaatse.
    • Het doelpubliek zijn begeleiders, pedagogische coaches en BKO-verantwoordelijken.
    • Alles start met een kwaliteitsvolle intake om de doelgroep, de visie, de doelen ... te bepalen.
    • Het traject is geen aaneenschakeling van losse vormingen maar beoogt duurzame verandering.
    • We werken op maat. Het BKO-initiatief bepaalt samen met de vormgever de bouwstenen en de fases van de begeleiding. Wat zijn mogelijke bouwstenen en fases?
      • nulmeting
      • opmaak van een actieplan
      • vorming talige begeleidershouding = taal stimuleren tijdens het (mee)spelen
      • verdiepende vormingen
      • observatie, (video)coaching en/of reflectie
      • opvolging na vormingen en coachingsmomenten
      • aan de slag gaan met zelfevaluatie-instrumenten, online leermodules of 'Do it yourself' (DIY)-pakketten
      • ...

Welke inhoudelijke elementen kunnen aan bod komen?

De elementen kunnen in de workshop en in het traject aan bod komen:

  • Hoe talig begeleiden en interactie uitlokken als je als begeleider het Nederlands niet goed machtig bent? In alles is kwaliteitsvolle interactie het sleutelwoord.
  • Taal stimuleren door de begeleider EN een taalrijke omgeving (setting).
  • Hoe aandacht voor talendiversiteit en taalstimulering verankeren in je organisatie?
  • Welk materiaal kan je helpen om aan taalstimulering te doen en waar vind je het?

Wanneer vindt de ondersteuning plaats?

  • Workshop: in de loop van 2025.
  • Traject: de begeleiding start in 2025 en loopt eventueel door tot in 2026.

We maken in overleg concrete afspraken.

Wie zal de workshops en het traject vorm geven?

Vzw 'de Rand' doet een beroep op de expertise van Speelmakers. Samen bepalen we de grote lijnen van de workshop en het traject. Speelmakers staat in voor de concrete uitvoering. De medewerkers van Speelmakers hebben veel ervaring met het begeleiden van buitenschoolse activiteiten. Meer info over Speelmakers vind je op www.speelmakers.be.

Engagement van de aanvrager

Bij een eenmalige workshop van een dagdeel engageert de aanvrager zich om:

  • op voorhand een intakegesprek te voeren met de vormgever.
  • minimum 12 deelnemers te vinden. Ook BOA-verantwoordelijken, collega's van meerdere opvanginitiatieven, verantwoordelijken van de BKO, partners, het lokaal bestuur, enzovoort mogen deelnemen.

Bij een traject van 5 dagdelen engageert de aanvrager zich om:

  • op voorhand een intakegesprek te voeren met de vormgever.
  • zo veel mogelijk teamleden te laten deelnemen aan de begeleidingen, vormingen ...
  • een medewerker de tijd te geven om de procesbegeleiding mee vorm te geven.
  • draagvlak binnen het begeleidersteam te creëren (bijvoorbeeld de vraag naar ondersteuning op voorhand aftoetsen).
  • het begeleidersteam een rol te geven in de begeleiding en het taal(stimulerings)beleid in het algemeen.
  • een evaluatiegesprek te voeren.

Met welke factoren houdt vzw 'de Rand' rekening om de ondersteuning toe te wijzen?

Die keuze gebeurt op basis van

  • de verantwoording van de aanvraag;
  • het engagement van de organisatie;
  • de ruimte in het team van het BKO-initiatief om hier samen met de ondersteuner van Speelmakers aan te werken;
  • de geografische spreiding in de Vlaamse Rand.

Na de selectie contacteren we elke aanvrager.

Als we anderstalige kinderen in de Vlaamse Rand een toekomst willen bieden, dan moeten we hen Nederlands geven. Wat hun thuistaal ook is, Nederlands is de sleutel tot succes in onze samenleving. De scholen doen al hun stinkende best om kinderen zo goed mogelijk Nederlands te leren, maar kinderen brengen ook veel tijd buiten de school door. Op het voetbalveld, bij de jeugdbeweging en in de buitenschoolse opvang: overal willen we ze in contact brengen met het Nederlands. Hoe meer Nederlands, hoe meer kansen.

Ben Weyts, Vlaams minister van Begroting en Financiën, Vlaamse Rand, Onroerend Erfgoed en Dierenwelzijn

Meer nieuws

  • buitenschoolse kinderopvang

    Opleiding begeleider kinderopvang met NT2

    17/04/25

    De Vlaamse Rand kent een tekort aan begeleiders in de voorschoolse en de buitenschoolse kinderopvang. CVO Semper speelt via extra opleidingsaanbod in op die nood.

  • Speldoosjes voor je zomeractiviteiten

    10/04/25

    Een regendag tijdens je zomeractiviteiten? Zoek je nog wat speelse materialen waar kinderen of volwassenen hun Nederlands mee kunnen oefenen? Die het liefst niet te duur zijn? Wij hebben 3 soorten speldoosjes die daar ideaal voor zijn.

  • Kinderen en jongeren spelen samen

    Nederlands in de zomervakantie

    09/04/25

    Organiseer jij deze zomer in jouw gemeente activiteiten in het Nederlands voor kinderen, tieners, jongeren of volwassenen? Of wil je inzetten op taalstimulering? We geven je graag inspiratie en tips voor de organisatie en voor de ondersteuning van begeleiders of ouders.