Terugblik naar de middagsessies met Cage

Enkele scholen kregen de kans om woordkunstenares, hiphopster en slam dichteres Cage (Katia De Hertog) tijdens de middagpauze een plek te geven op de speelplaats. We bevroegen ook 742 leerlingen over 'Nederlands in de vrije tijd', lees de resultaten.

'Boest je school' gaf elke secundaire school in Halle-Vilvoorde de kans om deel te nemen aan een wedstrijd waarbij ze een optreden van Cage konden winnen. De scholen GITO Tervuren, OLV Sint-Genesius-Rode, Sint-Martinus Koensborre Asse en het Atheneum Vilvoorde wonnen de wedstrijd. De scholen bereidden de leerlingen voor op het optreden via een leuke taalontwikkelende opdracht in de klas.

    Het bezoek van Cage zorgde voor een bijzondere middagpauze. Ze boeide de leerlingen met actuele Nederlandstalige teksten die aansluiten bij hun leefwereld. RINGtv maakte een reportage over het bezoek van Cage in het OLV Sint-Genesius-Rode. Bekijk hier de reportage.

    Wil je met slam poetry op school aan de slag? Kijk in het aanbod:


    Bij het optreden bevroegen we 742 leerlingen over ‘Nederlands in de vrije tijd’. Enkele resultaten:

    • De meertaligheid bij tieners is groot. Van de respondenten spreekt (inschatting door zichzelf) 20% naast het Nederlands nog 3 of meer talen (in totaal 34 andere talen).
    • Wat met Nederlands spreken? Als we de scores van 'heel leuk' tot 'gematigd' optellen, kunnen we zeggen dat 8/10 leerlingen het Nederlands een leuke taal vindt. Als we het aantal leerlingen dat 'gematigd' aanvinkt niet meetellen, vindt 4/10 het Nederlands een leuke taal. 6/10 spreekt Nederlands (of een mengtaal) in de vrije tijd, 4/10 leerlingen spreekt het liefst Nederlands.
    • 94% vindt Nederlands een belangrijke taal om werk te vinden, voor school en voor contact met vrienden en buren.
    • Iets meer dan de helft neemt regelmatig deel aan Nederlandstalige activiteiten (sportaanbod, stages, activiteiten in een buurt- of jeugdhuis).
    • 1/5 geeft aan nooit naar de bibliotheek in de gemeente te gaan. Wie naar de Bib gaat doet dat vooral in functie van een schoolopdracht.
    • Ze formuleerden tips voor zichzelf om het Nederlands te versterken:
      • een dagboek in het Nederlands bijhouden of een vlog maken
      • Nederlands spreken met vrienden
      • Netflix kijken met de ondertitels in het Nederlands
      • Nederlands als taal op je sociale media of game instellen
      • aansluiten bij een sportclub of jeugdbeweging
      • een lief zoeken dat Nederlands spreekt